Gruva i alunskiffer är katastrof!

Alunskiffer bör undantas från bergarter som exploateras. Nyligen kunde man läsa en artikel undertecknad av  bl. a. vår riksordförande Johanna Sandahl, läs den här. Förbjud exploatering av alunskiffer. Ett enkelt beslut i riksdagen är allt som behövs.

Alunskiffer innehåller många tungmetaller, bl a uran och alla urans sönderfallsämnen, för att nämna en: radium, avger alfapartiklar, som inte mäts av vanliga instrument, alfapartiklar tränger inte igenom ett papper ens. Men inne i kroppen finns inga skydd, där kan DNA slås av. Uran avger också alfapartiklar och har skadat många i krigen bl a i Irak, missbildade barn och missfall, bland civil befolkningen.
Det handlar då om projektiler av utarmat uran (DU – depleted uranium), dvs uran 238 som separeras bort för att få  högre koncentration av den klyvbara formen, uran-235, som bara utgör 0,72 %  av uranmalmen. För att fungera i lättvatten reaktorer krävs 4-5 %, för bomber 80-90%.

Radium. 1 gram radium strålar 1 curie, vilket är 37 miljarder Bq. Radon kommer från radium, gasen sprids och faller ner som polonium, som också avger alfapartiklar. I sönderfall finns flera former av polonium, t ex Po-210, som dödade Alexander Litvinenko, 3 veckor efter intaget.

I Sverige förekommer alunskiffer på många platser, i Skåne har Shell prospekterat efter gas, i Västergötland och Jämtland har det prospekterats efter uran.